Saturday, January 21, 2006

Journalism's disgrace: False reporting of Hindi newspapers



IT IS surely a classic case that how newspapers took the side of the law-breakers, bowed before 'aastha' of a particulary community, ignored the violation of court's directives and more so led a campaign to report something that was absolutely wrong and had nothing to do with the exact situation.

In Damoh (Madhya Pradesh), Kundalpur is a place of pilgrimage for Jains. Here a 14 century Jain temple of Bade Baba (Adi Nath--the first tirthankar) was shifted from the ancient temple by Jain devotees despite the fact that the temple is under ASI (Archaeological survey of India) supervision.

The matter went to High Court and ASI pleaded that the administration did not support it on the issue and the idol was being shifted to the newly built temple in violation to all rules. The MP High court directed that the administration took possession of the hill atop which the temple exists.

But 15,000 Jains led by their acharyas defied the court orders and took the huge idol away to the other temple. The MP government's minister Jayant Malaiya, himself a Jain, went to the spot. His wife snatched the cameras of local channels and court's orders were violated. All through this none of the Hindi papers including the "Bharat ka sabse tezi se badhta akhbar' Agarwal (Jain) owned Dainik Bhaskar, The Gupta's Jagran, the Chhajlani (not Sindhi, but Jain) owned Nai Dunia, Maheshwari Bania's Nava Bharat and Arun Sahlot (also a Jain) owned Raj Express (second big paper in MP after Bhaskar now) reported the issue at all.

While the Jain community held the town to ransom and the prohibitory orders were enforced, on P 1 Dainik Bhaskar reported about the ambitions of the Jain community and the happiness of Jains at this event. No mention of any unrest in the town whatsoever. The by-line was of Atal Rajendra Jain. That six ASI officials were taken away and confined by Jains was not reported at all.

By the next day the situation turned even more volatile in Damoh with the rape of a nine-year-old girl in temple complex premises but Jains accused the administration that it was falsely saying that rape occurred in temple. Again newspapers joined the chorus. All the Bania newspapers who need the advertisements given by Jain merchants and traders killed the news, made a mockery of jounralim and it continued for days.

Saving Grace: The silver lining was Sahara Samay along with Hindustan Times, the only daily to have edition in Bhopal. It was due to Sahara Samay that people got to know what was happening in Damoh otherwise the entire news would have been suppressed. But Bhaskar has been exposed and so the other Hindi newspapers. And if any other community would have violated these orders of court and given 'aastha' more importance then what these newspapers would have done? Muslims and Christians wouldn't have dared do such an act after all nothing can beat the Bania Brotherhood.

4 comments:

indscribe said...

Amazing, isn't it!

James Baker said...

Hi Friend! You have a great blog over here!
Please accept my compliments and wishes for your happiness and success!
If you have a moment, please take a look at my site:
burnout job literature local organization
It covers burnout job literature local organization related subjects.
Have a great day!

shambhu nath said...

ham adhik bolana nahi pasand karate hai lekin agar ham kisi hindi sanstha se jur jaaye to pata chalega ki hamare andar gun kya kya hai,,,

timothy said...

India-born entrepreneurs empower US voters



Shukoor Ahmed ran for a seat in the Maryland House of Delegates in 1998, after coming to America a decade earlier from Hyderabad, India. Campaigning door-to-door, he was surprised so many voters did not know who represented them!

After his race ended slightly short of victory, he took advantage of his Master’s degree in Computer Technology and Political Science to build StateDemocracy.org, a website he launched in 2001 to connect citizens and lawmakers. His website’s motto encapsulated its mission:



http://sify.com/news/fullstory.php?id=14788279

Popular Posts

Labels

Media (14) Journalism (11) Biased journalism (9) Irresponsible Media (8) Biased Media (7) Arnab Goswami (6) Indian Express (6) Indian Media (6) Media Hysteria (6) Dainik Bhaskar (5) Unethical journalism (5) Aaj Tak (4) Hindustan Times (4) Journalists (4) Magazines (4) TV Channels (4) English newspapers (3) False reporting (3) Hindi Media (3) Hindi TV channels (3) India Today (3) Sting Operation (3) Superstitious Media (3) Terrorism (3) Times Now (3) Zee TV (3) BJP (2) Biased journalists (2) Dainik Jagran (2) Deepak Chaurasia (2) HT (2) HT Vs TOI (2) Indian journalism (2) Media Blunders (2) Media watchdog (2) Media's Failures (2) Sudhir Chaudhary (2) Tehelka (2) Times of India (2) Zee News (2) ABP News (1) Abhisar Sharma (1) Amir Khan (1) Ashok Singhal (1) Barkha Dutt (1) Bhadas4Media (1) Bizarre journalism (1) Bloggers (1) Bollywood (1) Business Standard (1) Cameramen (1) Casteism (1) Chaitanya Kalbag (1) Chanda Kochhar (1) Communal riot (1) Controversies (1) DB Grouup (1) DNA (1) Deepak Sharma (1) Editor (1) Electronic Media (1) Encounter (1) Extra-judicial killings (1) Extremism (1) Fake encounters (1) HR policies (1) Hindi Journalism (1) Hindi TV Channel (1) Hindi newspaper (1) Hindu Terrorism (1) Hindustan (1) IBN 7 (1) India TV (1) Indian Express Idea Exchange (1) Journalism Hall of Shame (1) Journalistic ethics (1) MJ Akbar (1) Majithia wage board (1) Managers-editors nexus (1) Media Obsessions (1) Media and Terrrorism (1) Muslim Terrorism (1) Nai Duniya (1) Nandan Nilekani (1) Naxalites (1) News channels (1) News channels. (1) Newspaper War (1) Newspapers (1) Obituary (1) Obscene advertisement (1) Obscenity (1) Operation Lajja (1) Pakistan election 2013 (1) Photographers (1) Praveen Swami (1) Print media (1) Punya Prasun Vajpayee (1) Qamar Waheed Naqvi (1) Questionable journalism (1) Right-wing media (1) Right-wing websites (1) Saffron Terrorism (1) Sex Scandal (1) Sexual harassment in media (1) Sexuality (1) Socialites (1) Subhash Chanda (1) Suhel Seth (1) Sunday Newspapers (1) Swarajya Magazine (1) TV channel (1) The Hindu (1) The Week (1) Uday Shankar (1) Unethical reporting (1)